Thursday, October 23, 2008

Opdracht; Herschrijf 2 alinea’s uit de troonrede.

Ik ben steeds begonnen met dezelfde eerste zin uit de alinea. Mijn eerste alinea is alinea 13 van de troonrede. Mijn tweede herschreven alinea is de 7e alinea.

Origineel, Alinea 1;
Economische ontwikkeling is niet mogelijk zonder een adequate infrastructuur. De regering wil de capaciteit van wegen en spoorlijnen vergroten. Bouwprojecten die daarop gericht zijn, moeten sneller worden uitgevoerd. De regering zal een voorstel voor een nieuwe Spoedwet wegverbreding bij de Kamer indienen. Ook zullen de lasten eerlijker over de weggebruikers worden verdeeld. In de toekomst wordt het bezit van een auto minder belast en het gebruik juist meer. Volgend jaar zet de regering de eerste stap op weg naar dit systeem. De belasting bij aanschaf wordt verlaagd; de motorrijtuigenbelasting verhoogd. Hoe schoner de auto, des te goedkoper autobezitters uit zijn. Om reizen per trein aantrekkelijker te maken, komen er nieuwe stations bij en gaan er meer treinen rijden.

Aangepast, Alinea 1;
Economische ontwikkeling is niet mogelijk zonder adequate infrastructuur. De capaciteit van spoorlijnen moet worden vergroot. De kunst is om efficiënter te werk te gaan met de middelen die we inmiddels hebben. De nadruk op het openbaar vervoer moet groter worden, net als de toegankelijkheid. Binnen grote steden is het reizen van A naar B al redelijk toegankelijk, maar lang niet altijd even snel. Je wordt wel praktisch overal voor de deur afgezet. Er moeten ook kleinere gemeentes bereikt worden, zodat voor forensen het OV toegankelijker word. Meer spoorlijnen en buslijnen zijn hierin een mogelijke oplossing. Verder kan de bezetting van de huidige bus- en spoorlijnen vergroot worden. Meer bussen en treinen laten rijden is dus ook een oplossing. Voor de grotere steden (ook buiten de randstad) zouden metro's uitkomsten kunnen bieden. Hierin zou dan hetzelfde systeem als in Londen moeten worden gebruikt, waar je een dagkaart kunt kopen (of abonnement) zodat je de hele dag kunt reizen op een bepaald traject. Hier zijn verschillende zones, aangegeven met kleuren. Dit maakt het OV toegankelijker, en zullen er op den duur minder mensen voor de auto kiezen, dus minder files en minder CO2 uitstoot.
Niet onbelangrijk is het feit dat autorijden niet goedkoper wordt, noch het aanschaffen van een auto. Het aanschaffen van een milieuvriendelijke wagen wordt wel aangemoedigd, met flinke 'groensubsidies'. De autowegen die er al liggen, blijven zo liggen, er komt geen wegverbreding. Het plaats maken voor meer auto's, is het vragen naar meer auto's. Wel zullen sommige wegen moeten wijken voor de nieuwe spoorlijnen. Hierbij denken we aan viaducten over de nog aan te leggen spoorlijnen.

Origineel, Alinea 2;
Samenwerking in Europees verband is eveneens cruciaal bij het realiseren van duurzame economische groei. De begroting van de EU dient daar in toenemende mate op te worden gericht.



.
.
.
.
Aangepast, Alinea 2;
Samenwerking in Europees verband is eveneens cruciaal bij het realiseren van een duurzame economische groei. Overal neemt de vraag naar voedsel en energie toe en stijgen de prijzen. Hierdoor staan we aan de vooravond van nieuwe systemen, en nieuwe besturen en organisaties. Hierbij is het noodzaak om de driehoek van PPP duidelijk te maken, zodat er niet alleen gekeken wordt naar de mensen en naar de economie (people, profit), maar ook naar het milieu (planet). Hierbij speelt duurzaamheid dus een grote rol in de nieuwe besturen en organisaties. "De duurzaamheidsaus moet dikker worden".

No comments: